Det finns många fördelar med att skicka ut digitala kundundersökningar till dina kunder eller bloggläsare. Då får du reda på vad de verkligen tycker, en möjlighet att skapa en bättre relation till dem och i slutändan öka försäljningen.
Professionella kundundersökningar
Visst kan du använda ett Googleformulär och skapa egna undersökningar, men det kommer inte ge samma vibbar som när du skapar riktigt snygga och professionella undersökningar. Så att din blogg eller webbshop uppfattas som framgångsrik och att du vet vad du håller på med. När du använder Ungappeds plattform får du hjälp med allt från snygga mallar och layout till analys. Svaren samlas in per automatik och du kommer lätt att kunna analysera dem. Det ger dig den data som du behöver för att veta vad du ska satsa på eller vad kunderna saknar. Viktiga insikter som kommer att göra stor skillnad. Gå in på Ungappeds och testa deras tjänst för kundundersökning helt gratis och skicka snygga enkäter till dina kunder och följare.
Lyckas med kundundersökningar
När du ska skapa en kundundersökning är det smart om du tänker igenom vad du är ute efter. Det är roligt att använda professionella verktyg, men undvik att skapa långa undersökningar det första som du gör. Istället bör du besluta dig för att fokusera på ett område eller ha tre-fyra snabba frågor som hjälper dig att gå vidare. Du kan fokusera på pris, kundservice, vad de saknar eller hur de uppfattar ditt varumärke. En viktig fråga att alltid ha med är huruvida de kan rekommendera ditt företag till en vän eller kollega. Då får du reda på hur de förhåller sig till ditt varumärke.
Om du vill att dina kunder ska svara på längre kundundersökningar bör de få betalt för det på något sätt: rabatt, fri frakt eller rent av en gåva. Då kommer de att lägga tid på undersökningen.
Blogg och webbshop
Vare sig du driver en blogg, webbshop eller både ock är det smart att emellanåt göra kund- eller läsarundersökningar. Det gäller särskilt om du vill tjäna pengar på din sajt. Ju mer data du har, desto bättre beslut kan du fatta.
För att nå ut med enkäterna kan du antingen skicka dem med ditt nyhetsbrev, i slutet av varje beställning eller länka till kundundersökningen på sociala medier. Eller så använder du dig av alla tre metoderna. Du bör också undvika ”favoritgropen”, alltså att bara skicka dina enkäter till dina mest lojala kunder och läsare. De gillar dig ju redan. Naturligtvis ska du lyssna på dem och anpassa dig efter vad de tycker för att behålla dem, men du måste också lyssna på kritik. Ha som mål att öka antal besökare tack vare enkäterna: att du gör viktiga förändringar och fokuserar på produkter eller teman som dina följare saknar.