Elbussar är på uppgång och för med sig en form av kollektivresa som ytterligare sänker miljögiftiga utsläpp ut till naturen genom att använda sig av förnybar el istället för fossila bränslen. I dagens läge så går en majoritet av bussar på diesel som avger utsläpp och kväveoxider i större mängder än personbilar vilket gör att bilar är bättre för naturen och detta kommer inte ändras såvida inte man börjar byta till elbussar.  Förutom att det är mindre utsläpp så har en Hybricon elbuss andra fördelar, såsom att den är tyst av sig och därmed hjälper till att hålla en lugn stadsmiljö till följd.

Dessutom så har teknologin kommit långt nog för att det bara ska ta ett fåtal minuter innan en eldriven buss är redo att köra sin rundtur runt alla hållplatser. Laddstationerna har ett estetiskt ytterhölje som gör att de inte står ut som en ful fläck i stadsmiljön. Detta ger bussarna möjlighet att köra 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan och dessutom så är det möjligt att köra elbussar inne i byggnader på grund av att de är så tysta.

Framtiden för elbussar

Att elbussar kommer bli en standard är enbart en tidsfråga och största anledningen till att det kan dröja har mycket att göra med att det ännu inte finns något starkt stöd för det, vare sig från politiker eller privatpersoner. Stödet växer dock sakta men säkert och teknologin fortsätter förbättras allt eftersom tiden går. Allt fler svenska städer har börjat satsa på elbussar allt eftersom fler börjar se fördelarna med dem. 

Då Sveriges busstillverkare tillhör de ledande i världen så har man ytterligare ett alternativ genom att satsa på elbuss här i vårt avlånga lilla land. Eldrivna bussar må vara dyrare att investera i men i längden så sparas pengar både på grund av lägre kostnader på drivmedel och lägre servicebehov.​